Tulajdonság kártya

 Mi, coachok, tudjuk, hogy a legtöbb esetben nincsenek jó és rossz tulajdonságok, csak tulajdonságok vannak, attól függ, hogy melyik kategóriába kerülnek, hogy egy adott tulajdonságot hogyan használunk egy adott helyzetben. Bármelyik un. jó tulajdonság átcsúszhat rossz tulajdonsággá amennyiben túlzásba esünk, vagy nem a megfelelő helyzetben használjuk. Mégis, a Tulajdonságkártyákat két pakliba szedtük szét a köznyelvi használat alapján.

Hogyan használjuk?

Ez az eszköz nem túl bonyolult, 100 jó és 100 rossz tulajdonság kártyából áll és több fázisban és több céllal is elő lehet venni. Használható arra, hogy a coachee a pakliból válassza ki azokat a pozitív és negatív jelzőket, amelyek szerinte önmagát leginkább jellemzik (diagnózis fázis); amelyek a főnöke (vagy más fontos érintett, pl. házastársa) szerint jellemzik őt (diagnózis fázis); amelyekben ő szeretne fejlődni (iránykijelölési fázis). Ez olyan helyzetekben is segít, amikor az ügyfél nem tudja pontosan szavakba önteni a helyzetét vagy célját, mert nem elég a szókincse hozzá, ilyenkor a kártyák segítenek a pontos definíció megalkotásában. Jól használható továbbá karrierváltás támogatásakor, hogy milyenek az ügyfél jelenlegi tulajdonságai, a most meglevő vagy éppen vágyott álláshoz/pozícióhoz milyen tulajdonságok kellenek, és mennyire van ez a kettő összhangban. A tulajdonságkártyák nemcsak bipolárisan használhatók, azaz hogy vagy jók vagyunk benne, vagy sem, de úgy is, hogy a fokozatokat is figyelembe vesszük, azaz például 1-től 5-ig terjedő skálán értékeljük az adott tulajdonságot a mi esetünkre, illetve az idő horizont is bevethető, hogyan változott az érték az elmúlt időszakban.

Az eszköz részletesebb használata, esetleírás megtalálható a Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek I. – 150 coachingeszköz esetleírásokkal című könyv 184. oldalán

Természetesen ez az eszköz is olyan, ami sokoldalúan használható, és néha nem is a coach jön rá egy másik alternatívára, hanem maga az ügyfél. Ezért amennyiben használat közben új variációk jönnek elő, megköszönjük annak megosztását az info@businesscoach.hu e-mail címen és ezt követően névvel elérhetővé tesszük a social médiában.

Komócsin Laura