DIADAL SZERVEZETFEJLESZTÉS
További esettanulmányok

Kultúraváltás: kényelemből az alkotó versenyszellem felé?

„A szervezetfejlesztés a szívemhez nagyon közel álló téma. Nekem ez mindig arról szól, hogy feltöltjük a szervezetet új energiákkal és megerősítjük azokat a részeit, amelyek igénylik a változást. A folyamat akkor tud a legeredményesebb lenni, ha a HR vagy a szervezetfejlesztést szolgáltató cég nem, mint valami szélmalomharcos viszi előre a zászlót, hanem az ügyvezető és a menedzsment is teljes vállszélességgel képviseli a változás minden elemét.

Emlékszem, amikor egy 250 fős szolgáltató cégnél azt a feladatot kaptam, hogy változtatni kellene a kollégák munkakultúráján, mert finoman szólva „elkényelmesedtek”. Leginkább a kereskedelmi munkatársakat emelték ki, de igazából a szervezet minden osztályát átjárta a baráti, ám „langyos”, nem túl hatékony munkakultúra. Ennek okán nem csodálkoztam, hiszen a cég stabil piacvezetői pozícióval rendelkezett, a sales igazán kényelmes pozícióból szolgálta ki az ügyfelek igényeit, összeszokott csapattal dolgoztak, ahol a fluktuációt még hírből sem ismerték. Amikor ránéztem a korábbi teljesítményértékelők eredményeire, azt láttam, hogy gyakorlatilag nem volt olyan kolléga, aki a magasan elvárt szint alatt teljesített volna. Differenciálás nélkül. Akkortájt viszont a vezetés már érezte, hogy „új szelek jönnek”, komoly piaci átalakulások és új üzleti kihívások elé néz a cég és a kereskedelmi csapat lesz a kulcs a talponmaradásban.

A vezetőkkel abban egyeztem meg, hogy a rendrakást az alapoktól indítjuk. Munkakör-besorolási rendszert vezettünk be, aminek segítségével tisztán kirajzolódtak a cégen belüli munkakörök, azok hozzáadott üzleti és vezetői értékeiket alapul véve. Ez olyan, mint egy térkép, amire minden pozíciót (munkakört) fel lehet tenni, látni lehet egymáshoz viszonyított helyzetüket és ehhez mérten lehet kialakítani a többi folyamatot (például teljesítményértékelés, tréningek, javadalmazás és ösztönzési gyakorlatok).
A változás további elemeként bevezetésre került egy új kereskedelmi bónuszrendszer, ami a teljesítményalapú munkát kiemelten jutalmazta, ezáltal sikerült differenciálni a magasan teljesítők és az átlagosan teljesítők között.

Ezt követően az új üzleti kihívásokat alapul véve a kereskedelmi vezetővel definiáltuk a csapata kulcskompetenciáit, és teljes sales-re kiterjedő értékelő/fejlesztő központ (részletesebben az AC/DC-kről a következő hírlevélben olvashattok) segítségével határoztuk meg az egyéni fejlesztési terveket.
A folyamat eredménye az lett, hogy a vállalat új, pezsgő energiával töltődött föl, megjelentek a „csillogó szemű” motivált kollégák, a cég pedig egy megerősödött és magabiztos csapattal sikeresen átvészelte az üzletileg kihívó időszakot.”

Aradi Rita esettanulmánya

Alkalmazott szervezetfejlesztési módszer áttekintése:

Javaslatunk:

Amennyiben Ti is szervezeti kultúraváltáson gondolkodtok, nálatok is teljesítménynövelési célok vannak napirenden és nem vagytok biztosak abban, hogy a csapatok képes lesz-e az üzleti kihívásokat megfelelően kezelni, keressétek bizalommal Aradi Rita kolléganőnket egy ingyenes szervezetfejlesztési konzultációra az alábbi e-mail elérhetőségen: rita.aradi@businesscoach.hu

DIADAL SZERVEZETFEJLESZTÉS