Hogy tartsd meg a munkatársaid motivációját és elkötelezettségét az otthoni munkavégzés alatt?

Elkötelezett és tudatos vezetés mellett a virtuális csapatok ugyanolyan hatékonyak lehetnek, mint az irodai munkavégzés esetén. A virtuális vezetőknek azonban proaktívnak kell lenniük a távoli alkalmazottak motiválása terén.

  • Empátia: amennyire a céged szabályai engedik, támogasd a különböző munkavállalói kéréseket, de légy konzisztens. Ha változtatásokra van szükség, jelezd a felsővezetés felé.
  • Közös ötletelés: a virtuális működés gyakori mellékhatása az elszigetelődés. Az otthoni munkavégzés során nemcsak egymástól távolodhatnak el a kollégák, hanem könnyedén elveszítik a fókuszukat a ’big picture’, közös vállalati értékek, vállalati küldetés, célok tekintetében is. Fontos bevonni a csapattagokat az ötletelésbe, a projektfejlesztés korai szakaszában már, hangsúlyt helyezve a közös értékekre, célokra.
  • Mutasd ki a törődésed: a barátságos, kollegiális légkör fenntartása kulcsszerepet játszik a produktív, hatékony home office csapat működtetésében. Legyenek közös, kötetlen, nem munka fókuszú beszélgetések, virtuális kávézások.
  • Felelősség megosztása: felelősség átruházása, delegálás még nagyobb szerepet kap: keress plusz lehetőségeket erre, azokon a területeken, ahol lehetséges.
  • A csapat előrehaladásának monitorozása: napi 10 perces közös stand-up virtuális értekezletek és/vagy projektmenedzser szofverek (pl: Trello) alkalmazásával mindenki nyomon követheti a projektek állapotát és a csapat eredményeit, haladását. Nagyon jó ösztönző, ha mindenki „képben van”.
  • Pozitív visszajelzés: találd meg a módját, hogyan tudsz minőségi pozitív visszajelzést adni, ami többekhez eljut (pl: napi/heti virtuális meetingjeiteken, online felületen)
  • Használd a technológiát a kapcsolattartásra: chatek, és egyéb fórumok lehetővé teszik a vezetők számára, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjanak, ezáltal legyen meg a „jelenlét”, kérdések, segítség kérések esetén percek alatt megoldást találjanak.
  • Kínálj fejlesztési lehetőségeket: a váratlan home office helyzet sok dolgozónak új kihívást jelent és több új készséget kell azonnal elsajátítaniuk, hogy eredményesen dolgozhassanak és csapatként is együttműködjenek. Ehhez hasznos támogatás lehet, ha kapnak tőled tippeket, mikre figyeljenek, elérhetővé tesztek e-learning tanagyagokat a témában, vagy rövid online tréning és coaching alkalmakat.
  • Elvárások pontos ismerete: pontos, egyértelmű specifikációja a céloknak, elvásároknak fontosabb, mint valaha. Mindenkinek teljesen egyértelmű legyen, hogy min kell dolgoznia, mik az elvárások. Ez hatékony időgazdálkodási támogatás is egyben.
  • Jó lehetőség a szokásos meeting-ek átvizsgálása: szelektálj a meetingek között, és csak azokat tartsd meg, amelyek feltétlenül fontosak. Minden meetingnek legyen pontos napirendje, előzetesen kiadva, hogy melyik résztvevőtől milyen felkészülést igényel a megbeszélés.

Szerző:

Lisztes Henriett ACC

executive coach, tréner

henriett.lisztes@businesscoach.hu