Bincze Bea ACC
Bincze Bea ACC

Hogyan lehetünk sikeresebbek?

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amik nem segítenek, hanem hátráltatnak bennünket.

Amikor elolvastam Sally Helgesen és Marshall Goldsmith Hogyan jutnak feljebb a nők – Törd meg a 12 szokást, ami visszatart című könyvét, azt éreztem, ez rólam szól. És nagyon sok olyan hölgyről, akikkel együtt dolgoztam, dolgozom.

A köny mindkét szerzője felsővezetői coach, akik vezetők ezreinek segítettek sikeresebbé válni a az elmúlt évtizedekben. Azt figyelték meg, hogy sok olyan helyzet van, ahol a nők máshogy viselkednek, mint a férfiak. Ennek eredményeként azonosították be azt a 12 viselkedést, ahol a különbséget tapasztaltak, és ezt osztották meg a könyvben.

 

A 12 szokás:

  1. Vonakodnak attól, hogy az eredményeikről beszéljenek, felhívják rá a figyelmet. Meg vannak győződve, hogy a szorgalom és a jó munka elég, nem kell beszélni róla.
  2. Elvárják másoktól, hogy maguktól észrevegyék és megjutalmazzák az eredményeiket.
  3. Túlértékelik a szakértelmet.
  4. Nagyon eredményesen építenek kapcsolatokat, de nem használják fel meglévő kapcsolataikat céljaik elérésének meggyorsításához.
  5. Nem kezdenek kapcsolatokat építeni, szövetségeseket keresni már az első naptól.
  6. Jobban fókuszálnak a munkájukra, mint a karrierjükre, így a rövidtávú eredmények érdekében feláldozzák a hosszútávú lehetőségeket.
  7. Gyakran beleesnek a perfekcionizmus csapdájába. A perfekcionizmus egy nagy stressz forrás önmagunk és a környezetünk számára is.
  8. Nagyon fontos számukra, hogy mások kedveljék őket, ezért nem tudnak mondanak nemet.
  9. Lekicsinyítik saját teljesítményüket.

Ha hallottál már valakit amikor azt mondta egy elismerésre: “Köszönöm, de nem volt nagy dolog.”, tudod miről beszélek.

  1. Túl sokat beszélnek, túl sok érzelmet, információt osztanak meg..
  2. Ragaszkodnak a múlthoz, a meghozott döntéseken való rágódás rengeteg energiájukat viszi el.
  3. Olyan sok dologra figyelnek, olyan sok dolgot vesznek figyelembe, hogy nem mindig találják meg, mi a legfontosabb. Emiatt gyakran elveszítik a fókuszt, és a sok információ között elveszik a lényeg. Kommunikációs coaching során az egyik leggyakoribb téma, amivel találkozom, a tömör és célratörő kommunikáció, amivel csökkenthetjük a félreértéseket.

A könyvben remek történetek és gyakorlatok segítenek a szokások felismerésében és megértésében, és akkor válik a leghasznosabbá, ha az olvasottakat használjuk is. Ehhez szeretnék egy ötletet adni.

Sok hölggyel találkozom, akikre jellemző a 4. és 5. szokás, nagyon sok ismerőse van, rengeteg embernek segít, de általában nem kér szívességet. Inkább vállalja, hogy lassabban halad, lemond a támogatásról, minthogy felhasználja meglévő kapcsolatait.

Ez különösen azért meglepő, mert ugyanakkor kitörő lelkesedéssel beszélnek arról, hogy milyen nagy örömöt jelent számukra másoknak szívességet tenni. Sőt már olyant is hallottam, hogy nem érti, miért érzi a másik fél kényelmetlennek a segítségkérést.

Ha valaha is előfordult veled, hogy kényelmetlenül érezted magad, amikor valakitől szívességet kellett kérned, és úgy döntöttél, hogy mégsem teszed meg, érdemes lehet feltenni magadnak a következő kérdéseket:

  1. Az egytől tízig terjedő skálán mennyire érzed jól magad, ha valakitől segítséget kell kérned?
  2. Az egytől tízig terjedő skálán mennyire érzed jól magad, amikor valakinek segítened kell?
  3. Mikor kértél utoljára segítséget? Mik voltak a pontos körülmények?
  4. A te saját szótárodban mit jelent a segítségkérés és a segítségnyújtás? Milyen szavak és milyen érzések kapcsolódnak hozzá?
  5. Mit tanultál a fenti kérdésekre adott válaszokból?

Sok sikert kívánok önmagad fejlesztéséhez és megköszönöm, ha megosztod velem a tapasztalataidat.

Bincze Bea ACC

bea.bincze@businesscoach.hu

 

Forrás: Sally Helgesen  és Marshall Goldsmith:  How Women Rise: Break the 12 Habits Holding You Back from Your Next Raise, Promotion, or Job

Magunk mögött hagyva a női szerepeket, Marshall Goldsmith 21 olyan tulajdonságot azonosított évtizedes vezető-fejlesztő munkája során, amelyek segítenek a ranglétra alján az előrébb lépésben, de megnehezítik a csúcs elérését. Mivel minden vezetőnek van ToDo listája, ebből a 21 tulajdonságból ToStop listát állított össze.

Marshall Goldsmith workshop