Keveseknek adatik meg, hogy életük nagy fordulópontjain olyan személyhez fordulhassanak, aki pont azon a téren rendelkezik nagy tapasztalattal. Pedig a tudás megosztása közösségi érdek, akár szervezetten, akár a leghétköznapibb módon történik. Akadnak azért jó példák is a mentorálásra.


„Azt éreztem, hogy jó lenne valakivel megosztani a kérdéseimet, a dilemmáimat” – kezdi Vízaknai Erzsébet, a Magyar Repülőszövetség első női főtitkára. Az ő esete ráadásul azért is különleges, mert nőként kellett beilleszkednie – méghozzá vezetőként – egy férfiak dominálta közösségbe. „Sok különböző emberrel kell együtt dolgoznom, az elnökségi tagok mellett oktatókkal, repülőgép-szerelőkkel, hatóságiakkal is. Leginkább nálam idősebb férfiakkal, akik nem minden esetben tudták elfogadni, hogy egy huszonéves nő a vezetőjük, aki még meg sem született, amikor ők már itt dolgoztak, ráadásul még repülőgépet sem tud vezetni. Nem volt egyszerű” – meséli. Ő a Sikeres Nők Egyesületének a mentorprogramjába került be. „Egy fantasztikus szakemberrel, Szilágyi Miklóssal dolgozom együtt. Emlékszem, amikor először találkoztunk, és kikérdezett, hogy milyen munkát végzek, azt is megkérdezte, hogy ha egy vadidegen mesélné mindezt, mondjuk egy rádióműsorban, mit gondolnék. Ezzel teljesen más megvilágításba helyezte a dolgokat, az új nézőpont megmutatott olyan hasznos részleteket, amelyeket be tudok építeni a munkámba. Minden találkozó után feltöltődöm energiával és sugárzok a jókedvtől, mivel nagyszerűen ért ahhoz, hogy tudatosítsa bennem mi az, amit jól csinálok és segít konstruktívan megfogalmazni, mit lehetne változtatni. Már sokkal jobban tudok kezelni bizonyos helyzeteket, és határozottabban végzem a munkámat. Nem arról van szó, hogy megmondja, hogy ezt így vagy úgy csináljam. Ha egy mondatban akarnám megfogalmazni, azt mondanám: a megfelelő kérdéseket teszi fel.”
A mentorálással legtöbben találkoztunk már életünk során, hiszen mindenkinek akadnak segítői. De egész más az, amikor ez szervezett keretek között zajlik.

Mentoring: add tovább

Mentorálással valamilyen szinten legtöbben találkoztunk már életünk során, hiszen mindenkinek akadnak jó barátai, segítői, akik időszakosan segítik a karrierjét. Ez is fontos és hasznos, de egész más az, amikor mindez szervezett keretek között, profi szakemberek bevonásával zajlik. A mentoring egy speciális tudásmegosztás, általában az idősebb, tapasztaltabb osztja meg a tapasztalatait a fiatalabbal, így segíti a másikat a karrierépítésében. „A multinacionális cégek már régen felismerték, hogy a mentoring hosszú távon kifejezetten költséghatékony. A cégen belül nagyon komoly tudás halmozódik fel, de ha valaki elmegy, és a tapasztalatát nem adja át, akkor ez a tudás elvész” – mondja Bincze Bea business coach, mentoring-projektvezető. A mentoring egyébként jó lehetőség a vezetőknek is, ők is fejlődnek közben. Az újonnan érkezetteket pedig így a legjobb megismertetni a belső folyamatokkal, viszonyokkal, amellett, hogy a mentorok szakmai támogatást is adnak. „Ez hetekkel, hónapokkal meg tudja rövidíteni az ismerkedési időszakot, és sokkal hatékonyabb lehet a későbbi munka” – mondja a coach. A nők mentorálása pedig kiemelten fontos, ugyanis a tapasztalatok még mindig azt mutatják, hogy a céges ranglétrának csak egy bizonyos fokáig jutnak el, a felsővezetők között ritkán találkozni velük. A „women mentoring” célja éppen az, hogy ha vannak vezetői ambícióik, akkor ezeket meg is tudják valósítani.

A piros nyomógomb

„Nevezhetjük egyfajta felelősségvállalásnak is: a tapasztaltabb emberek átadják a tudásukat az újonnan felnövekvő generációnak” – mondja Katona Melinda, a Sikeres Nők Egyesületének elnöke, aki maga is mentorál. Ugyanakkor hozzáteszi, hogy a tudásmegosztó rendszernek nálunk nincs még kultúrája. „Az egyéni érdekek, az érvényesülés, önmagam megmutatása sok esetben felülírja egy közösség magasabb szintre emelését” – mondja. Tapasztalt szakemberként ráadásul nem lehet könnyű elfogadni, hogy mi már kifelé megyünk a szakmából, és egy másik nemzedék veszi át a helyünket. Ahhoz, hogy a mentor érdekelt legyen a tudásátadásban, meg kell találni a személyes motivációját. Azt a „piros nyomógombot”, amelyért nemcsak hajlandó, de kifejezetten érdekeltté válik a felhalmozott tudás és tapasztalat megosztásában. Hangsúlyozni kell, hogy ez nagy megtiszteltetés, hiszen érdemesnek tartják arra, hogy tanuljanak tőle. „Nem árt fejben tartani, hogy a mentoring a mentorra is pozitív és fejlesztő hatással van” – mondja Komócsin Laura, senior executive coach, aki egyik volt tanítványát, Bite Barbara business coachot mentorálja, valahol a formális és az informális mentoring határán

Csillogó szemekkel

Barbara hosszú utat járt be. Élvonalbeli kézilabdásból lett vezető egy áruházban, majd a gyerekvállalás új hivatást hozott az életében. A business coach képzés elvégzése után saját céget alapított, Laurával gyakorlatilag a kezdetek óta mester és tanítványa viszonyban vannak. „Kezdetben Laura a szakmai dolgokban mentorált, aztán jöttek a különböző témák: a cégalapítás, a csapatépítés, az üzleti boldogulás. Biztonságosabb és könnyebb volt így a karrierépítés. Ez körülbelül négy éve tart. Általában több hónap is eltelik egy-egy személyes találkozó között, de telefonon, e-mailben közben is tartjuk a kapcsolatot. Előfordul, hogy Laura beajánl egy konferenciára, és van, hogy a kapcsolataival segít. Szerintem, ha a karrierünket tudatosan akarjuk építeni, érdemes keresni hozzá egy mentort” – vallja Barbara. „Csillogó szemmel ült a képzésen – emlékszik vissza Komócsin Laura –, látszott rajta hogy meg akarja váltani a világot, ezért nem hezitáltam, amikor felkért mentorának. Fontos felismeréseim voltak közben. Rögtön az elején láttam, hogy nagyon sok mindenben hasonlít rám, de tudatosítanom kellett, hogy ő nem én vagyok. Nem az a cél, hogy önmagamat duplikáljam, és rákényszerítsem a saját megoldásaimat, hanem az, hogy segítsek neki a sajátjait megtalálni. A másik felismerés az volt, amikor Barbara valami olyasmit csinált, amire az volt a reakcióm: hát ez miért nem nekem jutott eszembe? Azt hiszem, ez tipikusan az a pont volt, amikor a tanítvány meghaladja a mesterét, és bizony meg kellett kérdeznem magamtól, hogy akkor most irigy vagyok, vagy inkább büszke. Felhívtam, és gratuláltam neki.” Szerinte kiégés ellen is nagyon hatásos lehet a mentoring. Amikor már úgy érzed, mindent elértél, unod a munkádat, és elkezdesz mentorálni, rájössz: az, hogy segítesz másoknak, teljesen új dimenziót nyit a karrieredben.
A cégen belül nagyon komoly tudás halmozódik fel, de ha valaki elmegy, és a tapasztalatát nem adja át, akkor ez a tudás elvész
  

A zsák meg a foltja

„Hosszú távon akkor fenntartható, ha megfelelő a párosítás, vagyis a mentor pontosan azt nyújtja, amire a mentoráltnak szüksége van. Egy vállalaton belül erre már nagyon profi kiválasztási rendszerek működnek, emellett mindkét fél tréningen vesz részt, hogy egyértelmű legyen, miről fog ez az egész szólni, hogyan fognak együtt dolgozni” – részletezi Bincze Bea. Erről számol be Ráczné Szőke Ildikó is, a Raiffeisen Bank HR-vezetője mentorprogramjukkal kapcsolatban: „A mentoring nemcsak a közvetlenül érintett kollégákra van pozitív hatással, hanem az egész szervezet gazdagodik általa. A résztvevőket külső tréner készíti fel, hogy mi történik a mentoring alatt, hogyan tudják belőle kivenni a legtöbbet, és hogyan tudnak túllendülni az esetleges buktatókon.” Abban mindenki egyetért, hogy legyen szó formális vagy informális mentorálásról, a bizalmi légkör kialakítása elengedhetetlen, mert tanulni csak oldott, elfogadó légkörben lehet. Ha egyénileg szeretnénk felkérni valakit mentornak, egyértelműeknek kell lenniük a céloknak, az elvárásoknak. A mentoráltnak kell több erőfeszítést tennie, kezdeményezni, felvetni témákat, kérdéseket. És fejben kell tartania a legfontosabbat: ha azt hiszi, hogy a mentor arra van, hogy megoldja az ő problémáit, akkor biztosan nem lesz jövedelmező a kapcsolat. Ellenkező esetben mindenki csak jól járhat.

Oscar-díjas programok

Nemzetközi szinten komoly hagyományai vannak a women mentoringnak. 1987-ben hozták létre az ehhez kapcsolódó Catalyst díjat. Ezzel azokat a kezdeményezéseket ismerik el, amelyek bizonyítottan hozzájárulnak a nők felvételéhez, képzéséhez és fejlesztéséhez a vállalatoknál. A 2013-as győztesek közül a legismertebb az Unilever programja: ők a kiemelkedő képességű nők előrejutásának segítését tűzték ki célul, valamint nagy hangsúlyt fektetnek a vállalati sokszínűségre, elfogadásra. A program hatására – nemzetközi szinten – jelentősen növekedett a női vezetők száma. A jelentős mentoring programokat elismerő díj itthon is létezik. A Mentor Oscar 2010 óta díjazza a legjobb mentorprogramokat a beérkezett pályázatok alapján, amelyek között egyéni és céges indulók is vannak.
szerző: Nagy Melinda, Marie Claire
www.marieclaire.hu