Dolgozó SZÜLŐK PSZICHO ZÓNÁJA

Fontos témák, amikről szülőként muszáj beszélni.
Támogasd a tőled telhető legjobb módon gyermekedet, legyél magabiztos szülő!

Pszicho-zóna programsorozatunkat eredetileg a munkahelyen, munkakörnyezetben felmerülő olyan témák feldolgozására hoztuk létre, amelyek – különböző okokból – nehézséget jelentenek a vezetőknek, HR szakembereknek, segítőknek. A programsorozat lényege, hogy a pszichológia határterületeben az adott téma szakértőivel merülünk mélyebbre, keressük közösen a megoldásokat.

Meggyőződésünk, hogy nem lehet, és nem is szabad teljesen kettéválasztani a munkahelyi és a magánéletet. Coachként gyakran tapasztaljuk, hogy a magánéleti konfliktusok, megoldatlan helyzetek, nehézségek mélyen rányomják bélyegüket a munkahelyen nyújtott teljesítményre, jelenlétre. Ezek között pedig kiemelt helyet foglal el a szülőséghez, a gyermekneveléshez kapcsolódó dilemmák megoldása, megfelelő kezelése.

Ezért hoztuk létre a Dolgozó szülők PSZICHO-ZÓNÁJÁT, ahol ezen a rögös és nehéz, de ugyanakkor szép, izgalmas és boldogsággal teli úton igyekszünk támogatni a résztvevő szülőket.

Első programcsomagunkban négy témában mélyülünk el interaktív workshopjainkon állandó szakértőnkkel, Tóth Zsuzsával, a Bárányfelhő Fejlesztő és Terápiás Központ szakmai vezetőjével.

Programsorozat tartalma: 4 alkalom 8 órányi ismeret!

JAVASOLT TÉMÁINK

 

(+ jelekre kattintva megismerkedhetsz a részletekkel. Cégreszabott, egyedi program kialakítására is van lehetőség.)

A hiszti

A hiszti valamilyen túlzott érzelmi reakciót jelent. Gyermekeknél gyakori jelenség, hiszen ők még nem fejlesztették „tökéletesre” érzelemszabályozási képességeiket. Általában akkor fordul elő, amikor a gyermek úgy érzi, hogy nem kapja meg azt, amit akar, vagy amikor olyan helyzetbe kerül, amely túlzottan stresszes vagy nehéz számára. A szülőknek fontos szerepe van abban, hogy segítsék a gyermeküket a megfelelő érzelmi szabályozás elsajátításában, és az érzelmi stressz kezelésében.

  • Mi áll a hiszti hátterében és miért fontos ezt érteni?
  • Miért alakul ki és mire jó a hiszti?
  • Hogyan állíthatod meg anélkül, hogy minden idegszálad elszakadjon?
  • Frusztrációk kezelése – ha megtanítod gyerekkorban, akkor felnőttként sokkal könnyebb lesz.
  • Saját gyerekkori minták jelentősége.
  • Érzelmi kommunikáció szerepe.
  • Mintaadás jelentősége.

Határok gyerekeknek (és szülőknek)

Az énhatárok azok a határok, amelyeket egy személy maga körül húz, és amelyeket az érzelmi, fizikai és mentális területeken meghatározott viselkedési normák és korlátok határoznak meg. Már gyermekkorunkban is kiemelt jelentőséggel bírnak, mivel segítenek megérteni és kifejezni saját igényeinket és érzéseinket, véleményünket, irányítani viselkedésünket.

A szülőknek támogatniuk kell gyermekeiket énhatárai kialakításában és fenntartásában. Biztosítaniuk kell, hogy megértsék a következményeket, ha saját vagy mások határait átlépik, megsértik. Mindezt tovább bonyolítják a szülők által húzott határok.

  • Határ az, amit a gyerek feszeget, a szülő pedig tart.
  • Hogyan kell jól határokat állítani?
  • Mi a hosszútávú hatása annak, ha van, és annak, ha nincs határ?
  • Saját énhatárok szerepe a határállításban.

Kütyük, képernyő és social media

A mostani szülők szüleinknek talán még egyáltalán nem jelentett problémát az a jelenség, hogy a gyermekek szinte kontrollálhatatlannak tűnő módon vonzódnak a digitális kütyükhöz, képernyőkhöz és a közösségi médiához. Hétfőnként még csak adás sem volt a tévében…

A képernyők használata jelentős előnyöket is kínálhat a gyermekek számára, lehetőséget biztosít a tanulásra, a szórakozásra és a társas kapcsolatokra. Persze ezen társas kapcsolatok minősége is rengeteg további kérdést vet fel.

A túl korán elkezdett, később pedig a túlzott mennyiségű kütyü és képernyőidő káros hatással van a gyermekek egészségére és fejlődésére, könnyen függőséghez is vezethet.

  • Mennyit, mikor, hogyan használd?
  • Mikor ne használd semmiképp?
  • Hatása az idegrendszerre.
  • Mik a veszélyei, és hogyan előzd meg ezeket?
  • A mintakövetés szerepe.

Bűntudatmentes nyár

A nyári időszak a gyermekek számára lehetőséget nyújt arra, hogy szabadidejüket aktívan és változatosan töltsék el. Szülőként, a család „menedzsereként” pedig sok pozitív lehetőséget rejt arra, hogy a család tagjai közötti kötelék erősödjön, minél több közös élményt eljenek át együtt.

Szülőként tudjuk (vagy csak sejtjük?), hogy milyen a „nagykönyben” megírt nyár: a gyermekek nyári tevékenységei változatosak legyenek, érdeklődési körükhöz illeszkedjenek, csupa boldogságot jelentsenek. A nagyobb gyermekeknek persze már kötelességei is lehetnek.

Mindezek ellenére jellemző, hogy a nyárral kapcsolatban a szülőkben megjelenik a bűntudat érzése, és szinte megoldhatatlan feladatnak tűnik eljutni a következő őszi első iskolanapig, vagyis „túlélni” a nyarat.

  • Napirend és rutinok nyáron.
  • Mit engedhetsz el, és mit nem érdemes?
  • Kinek a dolga a nyár megszervezése?
  • Timing, feladat és felelős – pont, mint a munkában.
  • Ha egy nyári menetrendben mindenki megtalálja önmagát, akkor lesz jó a nyár.

Szakértőnk:

Tóth Zsuzsa
Bárányfelhő Fejlesztő és Terápiás Központ
szakmai vezető

2007-ben hoztam létre a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpontot és szakmai vezetője vagyok azóta is. Sokszor elmondom, amikor előadást vagy képzést tartok, hogy tanulási problémás kislány voltam. Fontos részem ez a kislány is, amikor a Bárányfelhőt és benne magamat kell bemutatni. Az maradt meg az iskolás éveimről, hogy sosem tudtam, hol tartunk, mi volt a házi, melyik könyvet kell épp kinyitni és emlékszem az érzésre, ahogy görcsösen próbálom előfeszegetni az agyamból a táblánál állva, hogy vajon melyik a számláló és melyik a nevező…

Akkor még nem tudtam, hogy milyen fontos úton, milyen fontos cél felé fog elvinni engem ez a tapasztalat. Nagyon szeretek gyerekekkel dolgozni, felnőttként mégsem ezt teszem a munkám nagy részében. Szülőkkel, pedagógusokkal, szakemberekkel beszélgetek a gyerekekről. Segítek megérteni, átlátni azt a világot, amiben a problémákkal, nehézségekkel küzdő gyerek él – mert azt a világot jól ismerem. Ismertem gyerekként és már felnőttként, szakemberként is. Több, mint ezer családdal találkoztam az elmúlt 16 évben.

Sokat tanulok és tanítok, dolgozom külsős szakértőként több nagy szervezetnek – de minden mögött, amit ma átadok, ott van az a kislány, akinek ma is gondolkozni kell, hogy melyik a számláló és melyik a nevező, de ott van a felnőtt is, akinek minden nap az célja, hogy egy gyerek se maradjon magára a nehézségeivel.

A program moderátora, akiknek felteheted a kérdéseidet:

Forgách Géza ACC
executive coach, pszichológus, tréner
geza.forgach@businesscoach.hu