Mindannyian szerzünk olyan tapasztalatokat, melyeket nem könnyű feldolgozni: ha azt látod, mások jobbak valamiben, mint te, az csökkenő önbizalomhoz vagy irigységhez vezethet. Az alábbiakban olyan módszereket ajánlunk, melyek segítségével megértheted a másokkal való összehasonlításból eredő érzéseidet. Ezek segítségével arra használhatod az „egészséges irigységedet”, hogy felfedezd, mi az, amit igazán értékelsz.

5 módszer:

  1. Figyeld meg a legerősebb kiváltó okokat!
  2. Vigyázz, hogy az irigykedésed ne váljon rosszindulatúvá!
  3. Válassz szélesebb összehasonlítási alapot!
  4. Hasonlítsd össze az irigyelt állapot legfontosabb jellemzőit!
  5. Hasonlítsd önmagadat korábbi önmagadhoz!

5 módszer alkalmazása:

1.Figyeld meg a legerősebb kiváltó okokat!

Az összehasonlítás révén rájöhetsz arra, hogy valójában mi igazán értékes számodra. Észreveszed, hogy irigykedsz valakire, aki azt csinálja, amit te szeretnél? Önreflexióval hasznossá teheted ezt az érzésedet, ha megkérdezed magadtól:

  • Mi az pontosan, amit irigylek, ami miatt kevesebbnek érzem magam?
  • Tényleg azt akarom, ami az övék?
  • Ha igen, mennyire fontos számomra, hogy megszerezzem magamnak?

Minél pontosabban meg tudod fogalmazni a vágyadat, annál könnyebben tervezhetsz akciót arra, hogyan fogod elérni.

2.Vigyázz, hogy az irigykedésed ne váljon rosszindulatúvá!

A pszichológusok különbséget tesznek a „jóindulatú irigység”, mikor csodálunk valakit és megpróbáljuk utánozni őt, és a „rosszindulatú irigység” között, amikor nem tetszik nekünk, hogy a másik ember azt csinálja, amit mi akarunk. Tisztáznunk kell: mindkettő fájdalmas érzés. A jóindulatú irigység motivál bennünket a kemény munkára, míg a rosszindulatú irigység undokká tesz. Ahhoz, hogy a gondolkodásodat a rosszindulatúból a jóindulatú irigység felé fordítsd, alkalmazd az alábbi a kifejezéseket:

  • „Engem inspirál(nak) … Talán tanulhatok tőlük, vagy megkérem őket, hogy legyenek a mentoraim.”
  • „Minden ember a saját útját járja. Hálás vagyok a sajátomért.”
  • „Ha a példaképeim abbahagynák, amit csinálnak, nem élvezhetném a remek munkájukat.”

3.Válassz szélesebb összehasonlítási alapot!

Egy kísérlet során kutatók arra kértek embereket, hogy értékeljék a futási képességeiket. Azt tapasztalták, hogy amikor a résztvevők összehasonlították magukat a legjobb futóval, akiről valaha is hallottak, azt gondolták magukról, hogy ők egyáltalán nem jó futók. Ezután azt kérték a résztvevőktől, hogy sorolják fel a 10 legjobb futót, akit személyesen ismernek. Amikor a személyes ismerőseikre gondoltak, sokkal jobban érezték magukat.

Az összehasonlítási alap kiszélesítése szintén segítség lehet, amikor azt tapasztalod, hogy nem kapod meg, amit akarsz, és éppen a kétségbeesés szakadékába zuhannál. Legközelebb, amikor kétségbeesve vágysz arra, ami másnak van, a „Miért nincs ez nekem?” helyett kérdezd azt: „Van elég nekem abból, amire igazán szükségem van”?

4.Hasonlítsd össze az irigyelt állapot legfontosabb jellemzőit!

Néhány évvel ezelőtt Liz megtudta, hogy egy barátja barátját előléptették egy 200 fős szervezetet vezetőjévé. Lizt majd megette az irigység. „A féltékenységem azt jelenti, hogy változtak a terveim?” tette fel a kérdést magának. „Nem is az vagyok, akinek gondoltam magam, nem is azt akarom, amit eddig gondoltam?” Ám a következő reggelen Liz azzal a bizonyossággal ébredt, hogy nem akar helyet cserélni az ismerősével: nem igazán arra vágyott, hogy más vezetők vezetője legyen, csupán a presztízst és azt a társadalmi elismerést irigyelte meg hirtelen, amivel egy ilyen bejelentés jár. Miután végiggondolta, mit is csinál egy 200 fős szervezet vezetője a mindennapjaiban, Liz rájött, hogy nem akarja megváltoztatni a karrierjét. Helyette tovább kell haladnia a jelenlegi útján és több lehetőséget keresnie, hogy láthatóvá váljon.

Íme egy lista azokról a kérdésekről, amelyek segítenek a jobb összehasonlításban:

  • Hogy néz ki pontosan az általam irigyelt állapot a mindennapokban?
  • Mik azok a konkrét dolgok, amiket akarok és amiket nem akarok?
  • Ez az összehasonlítás önmagam elképzelt/jobb változatán vagy más emberek elvárásain alapul?
  • Hajlandó vagyok feladni a jó dolgokat a jelenlegi életemben ahhoz, hogy elérjem a „vágyott” állapotot?

5.Hasonlítsd önmagadat korábbi önmagadhoz!

Tekints vissza és vedd számba az elért eredményeidet! Ez segít abban, hogy büszke légy a fejlődésedre és elengedd magadtól a rosszindulatú irigységet.

Minden hónap végén szánj néhány percet az önreflexióra és gondold át az alábbi a kérdéseket:

  • Mit tanultam az elmúlt néhány hétben?
  • Mi volt nehéz? Hogyan csinálhatom másképp a jövőben, tudva azt, amit már tudok?
  • Milyen előrehaladást értem el?

Elkerülhetetlen, hogy időnként másokhoz hasonlítsunk önmagukat. Ha azonban megfogadjuk ezeket a tanácsokat, akkor előnyünkre fordíthatjuk az összehasonlítást. Az egyik legjobb ökölszabály: legyen egyensúlyban az összehasonlítás felfelé (olyan emberekkel, akiknek több van, mint neked) és lefelé (olyanokkal, akik rosszabb helyzetben vannak, mint te)!

Liz Fosslien és Mollie West Duffy cikke alapján írta Korcsok Anikó Lektorálta: Uj Anikó ACC

Ha szeretnél TE is az önbizalmadon dolgozni, szeretettel várunk 2022. szeptember 29-én, csütörtökön a félnapos programunkon:

Önbizalomnövelde
Önbizalomteszt

Adapted from the new book Big Feelings: How to Be Okay When Things Are Not Okay by Liz Fosslien and Mollie West Duffy, in agreement with Portfolio, an imprint of Penguin Publishing Group, a division of Penguin Random House LLC. Copyright © Liz Fosslien and Mollie West Duffy, 2022.