Pszicho-zóna
Online inspirációk
Aktuális programjaink

Lehet, hogy most jól megy a sorod, de vajon ismered-e a kiégéssel járó veszélyeket?

Bár az Egészségügyi Világszervezet csak 2019 májusában minősítette a kiégést betegségnek, a kifejezés legalább 1975 óta ismert, amikor is a kutatók a kiégést “az energiával, erővel vagy erőforrásokkal szembeni túlzott igénybevétel miatti kudarcként vagy kimerültségként” definiálták.

A COVID-19 világjárvány 2020-as kitörése, amely miatt nagyon sokan kényszerültek az otthoni munkavégzésre, tovább fokozta a munkavállalók kiégésének esélyét.

Az Amerikai Orvosi Vezetők Szövetségének 2020 őszi felmérése szerint az alkalmazottak 89 százaléka az iparágak, szerepkörök és beosztásoktól függetlenül általában azt mondta, hogy a munkája egyre rosszabb, és azok 62 százaléka, akiknek gondot okozott a munkaterhelésük, azt mondták, hogy “gyakran” vagy “rendkívül gyakran” tapasztalták a kiégést. Hasonlóképpen, a munkahelyi befogadással foglalkozó Catalyst nonprofit szervezet ugyanebben az időben végzett globális felmérése szerint a válaszadók 92,3%-a tapasztalta a kiégés valamilyen szintjét, 57,8%-uk pedig elérte a kiégés magas szintjét.

Tagadhatatlan, hogy a kiégés a mentális, érzelmi és néha még a fizikai jólétre is kihatással van. Ennek néhány jele a kimerültség, a negativitás vagy apátia érzése, sőt olyan fizikai megnyilvánulások is, mint a fejfájás vagy az álmatlanság.

A jó hír az, hogy ezek elkerülése nem egyszerűen a szerencsén múlik. Vannak kézzelfogható dolgok, amelyeket megtehetsz, hogy átgondold, mi az, amire konkrétan szükséged van a kiégés megelőzése érdekében – és ennek megfelelően értékeld a munkahelyedet, a vezetőket, a csapatokat és a vállalatokat.

1. Értsd meg, mi okozza a kiégést!
2. Határozd meg a kiégés saját okait! – és azt, hogy mi enyhítheti azokat.
3. Szánj időt a személyes kiégési hajlamaid feldolgozására!
4. Figyelj a vörös zászlókra a munkaköri leírásban!
5. Célzott kérdések és figyelem az interjúkon!
6. Gyűjts inputot azoktól, akik a legjobban ismernek!
 

1. Értsd meg, mi okozza a kiégést!

A kiégés elismerése fontos lépés, de az is fontos, hogy megértsd, mi vezethetett odáig. Egy nemrégiben tartott, a kiégésről szóló előadásában Emilie Aries, író, vezetői coach és a Bossed Up alapítója, négy fő okot osztott meg:

A pihenés hiánya: amikor úgy érzed, hogy a hozzájárulásod túl értékes a cég számára ahhoz, hogy kivegyél egy szabadnapot, vagy egyéb személyes körülmények (esetleg egy újszülött vagy idős rokon gondozása) akadályoznak meg abban, hogy a munkán kívül pihenni tudj.
Az önállóság hiánya: ha frusztrál, hogy nincs beleszólásod abba, hogy hogyan végezd a munkádat és úgy érzed, hogy kizárólag csak a felettesed és/vagy az ügyfelek igényeit kell kielégítened, akkor az önállóság hiánya lehet a felelős a kiégéséért.
A céltudatosság hiánya: ha úgy érzed, hogy a munkád nem számít.
A közösség hiánya: a home office-nak megvannak az előnyei, de van néhány hátránya is, különösen, azok számára, akik a közösségben érzik jól magukat. A zoom happy hours egyszerűen nem helyettesítheti az igazit. Másrészt, még ha egy irodában dolgozol is, ahol emberek vesznek körül, nem biztos, hogy van közösségi érzésed, vagy nem érzed azt, hogy megtaláltad azt a fajta közösséget, amelyre szükséged van a boldoguláshoz.

2. Határozd meg a kiégés saját okait! – és azt, hogy mi enyhítheti azokat.

Amikor azon dolgozol, hogy elkerüld a kiégést, fontos, hogy vess egy pillantást a fenti listára, és határozd meg, hogy mely okok rezonálnak rád (vagy mi rezonált rád a múltban). Az adott kiégés gyökerének meghatározása kulcsfontosságú. Végtére is, ha nem találod ki, miért érzed magadat kiégettnek, akkor valószínűleg egy újabb helyzetben is megismétlődik a történeted. Aries szerint “az emlékek átgondolásáról és megszilárdításáról” van szó, és “egy narratívát kell létrehozni arról, hogy mit tanultál, és mit akarsz magaddal vinni a következő fejezetbe”.

Ha a pihenés hiányáról van szó, fel kell tenned magadnak a kérdést: “Hogyan változtatom meg a pihenéshez való viszonyomat a következő pozíciómban?”. mondja Kos. “Látok olyan embereket, akik kiégnek, és úgy mondanak fel a munkahelyükön, hogy egyetlen nap szabadságot sem vettek ki”. Mit ér a korlátlan szabadság, ha senki sem használja ki? Vedd a saját kezedbe a dolgok irányítását és tegyél fogadalmat magadnak, hogy felhasználod a szabadságaidat és készíts tervet is rá.

Ha a céltalanság az oka a kiégésednek, keress olyan vállalatot, amely összhangban van a személyes küldetéseddel és értékeiddel, vagy olyan feladatot, amelyben úgy érzed, hogy hozzájárulsz a nagyobb jóhoz.

Ha a kiégésed forrása a közösség hiányából ered, különösen, ha olyan állásod van vagy olyan állásra jelentkezel, ahol távmunka- vagy hibrid munkarend van, mindenképpen kérdezd meg, hogyan maradnak kapcsolatban egymással a munkatársak. Talán kreatívan alakították ki a Zoom happy hours-t, vagy a vállalatnál bevett gyakorlat, hogy az új csapattagokat a meglévő munkatársaknak személyes beszélgetések keretein belül vagy az egész szervezetre kiterjedő találkozó és üdvözlés keretében mutatják be.

3. Szánj időt a személyes kiégési hajlamaid feldolgozására!

Most, hogy azonosítottad a kiégés személyes okait, fontos, hogy feldolgozd azokat. Bár a naplóírás és a meditáció remek kiindulópont, a tapasztalatok megbeszélése egy megbízható baráttal vagy-egy coachcsal szintén hasznos lehet.

Válasz coachot

Ha volt egy mikromenedzselő főnököd, vagy krónikusan mérgező, energiavámpírokkal barátkoztál, akkor lehet, hogy megszokásból olyan embereket keresel újra és újra, akik irányítani akarnak téged. Bárhogyan is döntesz a reflexióról, fontos, hogy ne hagyd ki ezt a döntő fontosságú lépést. “Ha nem szánsz időt a feldolgozásra, akkor nagyobb az esélye annak, hogy megragadod azt, ami legközelebb az utadba kerül, anélkül, hogy igazán átgondolnád, hogyan tudnád magad a fenntartható sikerre felkészíteni” – mondja Aries. “Tehát akár egy karrierváltáson dolgozol, vagy akár új szerepek után nézel, tartozol magadnak annyival, hogy adj magadnak egy kis időt és teret, hogy átgondold, mi fog nálad hosszú távon működni, és ne lépj újra ugyan abba a gödörbe.”

4. Figyelj a vörös zászlókra a munkaköri leírásban!

Bár a munkaköri leírások azt a célt szolgálják, hogy elmondják, miről szól a munka, de arra is utalhatnak, hogy egy pozíció megérett-e a kiégésre.
Egy jól megírt munkaköri leírásban például kifejezetten szerepel, hogy hol lesz önállóságod, milyen feladatköröket fogsz ellátni. Ha olyan munkaköri leírást látsz, amelyből hiányoznak a részletek, vagy több szerepkört egyesít egybe, az figyelmeztető jel lehet.

További potenciális nyomok lehetnek az olyan kifejezések, mint a “gyors tempójú”, “szorgalmas”, “csapatjátékos” és “elkötelezett” Lenore Champagne Beirne, a Bright Ventures alapítója és vezetői coacha szerint, “Ezeket a szavakat érdemes nyomon követni egy interjún. Megkérdezheted, hogy mit jelentenek számukra ezek a mondatok”.
 
5. Célzott kérdések és figyelem az interjúkon!

A sajátos kiégési tendenciákra vonatkozó felméréseket felhasználva összeállíthatsz egy kérdéslistát, amelyet egy új pozíció esetében felvethetsz a felvételi beszélgetésen. Olyan kérdéseket, mint például: “Hogyan mérik a sikert?”. “Mi a vállalat well-being politikája?” -ilyen és hasonló kérdések, mind rámutathatnak a potenciális munkahely kultúrájára.

6. Gyűjts inputot azoktól, akik a legjobban ismernek!

Néha a barátaink jobban ismernek minket, mint mi saját magunkat. Ha a tétovázásaidat vagy aggodalmaidat megfuttatod – egy olyan csoporton, amelyben megbízhatsz a karrierrel kapcsolatos kérdésekkel és aggodalmakkal kapcsolatosan – ez az egyik módja annak, hogy átvilágítsd a lehetőségeidet.

Mindig nagyon hasznos, ha van egy megbízható coach és barát, akivel nyíltan beszélhetsz az aggodalmaidról, és visszajelzést kaphatsz tőlük arról, hogy egy jelenlegi helyzet vagy a jövőbeni lehetőség valóban megfelelnek-e az igényeidnek és a jelenlegi életszakaszodnak.

Forrás:
The Muse
L’Oreal Thompson Payton
6 Job Search Tips to Help You Find a Role (and Company) That Won’t Lead to Burnout