
Home office-os 1-to1 beszélgetésekhez támogatás
Hogyan tud segíteni egy vezető?
Otthoni munkavégzés során sok szempontból nehezebb a munkatársakat támogatni, mint az irodai környezetben. Megfelelő kérdések hatékony támogatást nyújthatnak a 1-to-1 megbeszéléseken.
A legfontosabb a home office-os munka konkrét kihívásaira összpontosítani. Lehet, hogy csapat nem ad önként információkat ezekről a kérdésekről, de ezeknek a témaköröknek a kezelése javíthatja munkájukat és a csapat egészének teljesítményét.
Home office-os életstílussal kapcsolatos kérdések
Az alábbi kérdések segítenek megérteni az otthon dolgozó kollégák napjainak felépítését, és meghatározzák, hogyan segíthet egy vezető nekik.
- Mi tetszik legjobban az otthoni munkavégzésben?
- Milyen a napi munkavégzési rutinod?
- Mi a napod fénypontja? (fontos észrevenni a magány jeleit, ösztönözni a társasági életet, vagy a rutinok kialakítását)
- Mi jelenti a legnagyobb kihívást számodra az otthoni munkavégzésben? (segítség a hibaelhárításban)
- Mit teszel naponta a feltöltődésedért?
- Mi az az egy dolog, amivel könnyebbé vagy jobbá tehetném a munkavégzésedet?
- Mi a legfontosabb, amit kapsz tőlünk annak érdekében, hogy sikeresen működhess otthonról?
- Hogyan kezeled a figyelemeltereléseket, félbeszakításokat a nap folyamán? Mennyire jelent ez kihívást számodra?
- Mi segít abban, hogy kapcsolatban állj másokkal, és ellensúlyozd az otthoni munkavégzés potenciális magányát? Mire van még leginkább szükséged?
Vezetőként erősítheted ezekkel a kérdésekkel az empátiát azáltal, hogy megérted, hogyan érzik magukat a beoszottjaid az otthoni munkavégzés során és az átlagos munkanapjuk / rutinjuk miatt.
Emellett könnyebb feltárni a problémákat, hiszen jobban beazonosítható, milyen kihívásokkal néznek szembe a munkatársak az otthoni munkavégzésben.
Mindkettő segít abban, hogy hatékonyabban és elégedetteb dolgozhassatok együtt a mostani home office-os/hibrid munkavégzésben. Ha ugyanazokat a kérdéseket teszed fel a csapatodban, akkor olyan mintákat is felfedezhetsz, amelyek a csapatban mindenki számára előnyösek lehetnek.
Információmegosztással kapcsolatos kérdések
A távmunka egyik legnagyobb kihívása a kommunikáció. Különös tekintettel az összes eseti beszélgetésre, amelyek korábban az irodában történtek, és hatékonyan előmozdították a munkafolyamatokat. Különösen fontos ez a hibrid munkavégzésben dolgozóknál, hiszen a csapat egyik része otthonról, míg a másik része az irodában dolgozik. Így az otthoniak könnyen lemaradhatnak fontos információkról, amik nem a tervezett online megbeszéléseken, hanem az irodai ad-hoc egyeztetéseken hangzanak el.
Ha az alábbi kérdések segítségével beszélgetni szeretnél a csapattagjaiddal az ilyen jellegű kérdésekről, visszajelzést gyűjthetsz, és jobban megértheted, mi hiányzik az információmegosztással kapcsolatban. Ezután érdemes együtt dolgozni a fejlesztéseken, hogy azok se maradjanak le a kritikus beszélgetésekről, akik épp otthonról dolgoznak és legyenek lehetőségeik a közreműködésre.
- Mennyire érzed hatékonynak a mostani kommunikációt? Hogyan tudnánk fejlődni?
- Mennyire szoktál meglepődni bizonyos hírek, bejelentések, döntések hallatán?
- Hogyan működnek otthonról azok az eszközök, amiket használunk? Akadályozza-e bármi számodra a megértést? (pl. rossz hangzás, háttérzaj stb.)
- Mik a fő kihívások a kommunikációban, amikor otthonról dolgozol?
- Mi az a plusz, amit az iroda adhat a kommunikációban?
- Vannak-e olyan eszközök, amiket érdemes lenne kipróbálnunk, amik segíthetnék a kommunikációt?
- Milyen a hangulat az online megbeszéléseken?
- Mi a legfrusztrálóbb számodra a virtuális meetingkeken?
- Mennyire működik hatékonyan a döntéshozatali folyamatunk?
- Mennyire jutsz szóhoz a megbeszéléseken, amikor otthonról jelentkezel be?
Az online megbeszéléseken különösen figyelni kell azok bevonására a beszélgetésbe, akik nincsenek jelen a teremben. Ezekkel a kérdésekkel könnyebb beazonosítani a nehézségeket, és együtt dolgozni a megoldási lehetőségeken.
Kapcsolódással kapcsolatos kérdések
Az elszigeteltség, a kapcsolódások hiánya és az ezzel járó ’magány’ fontos kérdései a home office-os munkavégzésnek. Nemcsak erről van azonban szó. Az otthoni munkavégzés egyik legnagyobb kihívása a kontextus hiánya. Közismert, hogy a beszélgetés során átvett legtöbb információ nem verbális. Ide tartoznak a testbeszéd jelei, például az ember kezének és lábának elhelyezése, testtartása, a szem mozgása és az arc megjelenése.
Online kommunikáció során, az videós megbeszéléseken kívül, csak a másik szavait tudjuk értelmezni.
Sajnos úgy vagyunk kódolva, hogy enélkül a kontextus nélkül a legrosszabbat feltételezzük a másikról. Ha pozitív szándékot tételezünk fel a home office során a csapattagokkal szemben, könnyebben építhetjük a kötelékeket, és olyan környezetet teremthetünk, ahol a csapattagok jobban érzik magukat.
Érdemes megpróbálni ezeket a kérdéseket annak biztosítására, hogy az irodán kívüli munkavégzés során a munkatársak kapcsolatokat erősítsenek:
- Hogy érzed, mennyire jól ismered a munkatársaidat?
- Melyik munkatársaddal szeretnéd/fontos, hogy több kapcsolatod legyen? Mit gondolsz, mi segítené a hatékonyabb együttműködést?
- Hogyan tudnám jobban támogatni az otthoni munkavégzés során számodra a másokkal való kapcsolattartást?
- Ha van egy kreatív ötleted, javaslatod, mit csinálsz vele? (az irodai ad-hoc megbeszélések hiányozhatnak ebből a szempontból)
- Hogy látod, milyen lehetőségei vannak a csapatnak a kötetlen megbeszélésekre, ötletelésekre? Mit gondolsz, hogyan tudnánk több lehetőséget teremteni erre?
- Hogy érzed, mennyire támogatja a csapat, hogy bárkihez fordulhass segítségért?
- Hogy érzed, mennyire vagy teljes jogú tagja vagy a csapatnak? Mitől érzed magad „összekötöttnek” / „elszakadtnak”?