DIADAL Szervezetfejlesztési esettanulmányok, olvasnivalók
Csapatműködés öt rendellenessége: 1. rész bizalom hiánya
A bizalom az első és legfontosabb tényező a csapatkörnyezetben. A bizalom lehetővé teszi a csapat tagjai számára, hogy biztonságos kapcsolatot alakítsanak ki. Biztosítja azt a védett közeget, amelyben az emberek aggodalom nélkül megoszthatják egymással az információkat, sebezhetőségeiket és hiányosságaikat, vagy akár a félelmeiket is. Patrick Lencioni szerint a bizalom leginkább a sebezhetőségről szól. A csapattagok, akik bíznak egymásban a közös működés során megtanulják, hogy miként legyenek nyitottak, sőt! hogyan legyenek akár „kiszolgáltatva” is egymásnak kudarcaik, gyengeségeik vagy félelmeik miatt. A sebezhetőségtől való félelem megakadályozza a csoportban a bizalom kiépülését. Bizalom nélkül a csapat tagjai nem lehetnek őszinték egymással, és ennek messze ható következményei vannak.
Mit jelent a gyakorlatban a rendellenesen, „nem bizalomban működő” csapat?
Csapatműködés öt rendellenessége: 2. rész Félelem a konfliktustól
Lencioni szerint a konfliktusok elkerülése az második leggyakoribb hiba, amit a vezetők és a csoportok elkövetnek, mivel úgy gondolják, hogy a konfliktusok negatív hatással lehetnek a csoport hangulatára, produktivitására és eredményességére. A dolgok természetéből és a csapatműködésből fakadóan azonban a konfliktusok elkerülése csak fokozza a problémákat. Ha az emberek nem kommunikálnak őszintén egymással, és a problémák felszínre kerülése elmarad, akkor azok a felszín alatt lappangva mérgezik a csapat légkörét. Ez a jelenség hosszú távon romboló hatással lehet a csoport vagy akár a szervezet működésére is. A konfliktusok elkerülése nem csak tovább súlyosbítja a problémákat, hanem rossz gyakorlatával mérgezi a vállalati kultúrát is. A csoportoknak (szervezeteknek) meg kell tanulniuk kezelni a konfliktusokat, hogy hatékonyan működjenek együtt és elérjék céljaikat.
Csapatműködés öt rendellenessége: 3. rész Elkötelezettség hiánya
Az elkötelezettség hiánya súlyosan befolyásolja a csoport teljesítményét és hatékonyságát, mivel a tagok nem lesznek elég elkötelezettek ahhoz, hogy a legjobb tudásuk szerint dolgozzanak a csoport céljaiért. A szerző azt javasolja, hogy a vezetőknek rendszeresen kommunikálniuk kell a csoport céljait, és biztosítaniuk kell, hogy a tagok részt vegyenek a döntéshozatalban, és érezzék magukat fontosnak a csoportban.
Csapatműködés öt rendellenessége: 4. rész: Számonkérés elkerülése
A számonkérés elkerülése a munkahelyeken gyakran előforduló probléma, amely akkor jön létre, amikor a csapattagok nem hajlandók egymást szembesíteni, felelősségre vonni a teljesítményért, visszajelzést adni az eredményekről vagy a magatartásról. Ennek hatására a munkatársak közötti kölcsönös tisztelet csökken, és a munkacsoportok hatékonysága romlik. A számonkérés elkerülése az összetartás hiányához, a rossz kommunikációhoz és a csapat teljesítményének gyengüléséhez vezethet.
Csapatműködés öt rendellenessége: 5. rész: Eredmények elhanyagolása
A számonkérés elkerülése a munkahelyeken gyakran előforduló probléma, amely akkor jön létre, amikor a csapattagok nem hajlandók egymást szembesíteni, felelősségre vonni a teljesítményért, visszajelzést adni az eredményekről vagy a magatartásról. Ennek hatására a munkatársak közötti kölcsönös tisztelet csökken, és a munkacsoportok hatékonysága romlik. A számonkérés elkerülése az összetartás hiányához, a rossz kommunikációhoz és a csapat teljesítményének gyengüléséhez vezethet.
Egy fecske nem csinál nyarat
Egy fecske nem csinál nyarat
Kirúgás vagy tudásmegosztás?
Amikor a diagnózis megelőzi a tüneteket
A vezető kicsit szkeptikus volt, mondván összesen 14 fős a csapata, nem hiszi, hogy tudnak majd olyat mondani neki, amit ő ne tudna róluk, de nyitott személyiségének köszönhetően igent mondott a lehetőségre.