DIADAL SZERVEZETFEJLESZTÉS
További esettanulmányok

Kirúgás vagy tudásmegosztás?

Amikor egy repülő lezuhan, a tragédiát általában hat-hét hiba láncolata okozza, sosem egy. Ha nem így lenne, akkor az ellenőrző folyamatok során kiderülne és orvosolható volna a probléma. Ám általában ilyenkor egy láncreakció indul el: ha homokszem kerül a gépezetbe, épp akkor figyelmetlen a pilóta is, a másodpilóta is, az irányítótoronyban ülők is, és így tovább. E helyzeteket utólag alaposan végigelemzik, javítják a folyamatot, ahol lehet és kell. Szintén nagy a biztonság szerepe az atomreaktoroknál vagy a gyógyszeriparban is. Talán kevésbé kézenfekvő, de hasonlóan kockázatos iparág az informatika is.

Egyik vezérigazgató ügyfelem nagyon letörten érkezett a soron következő coaching ülésre, mert meg kell válnia egy kollégájától. Az illető egy olyan hibasorozatot követett el, amelynek következtében több órára leállt az országban az összes pénzkiadó automata. Ez nem csak a magánszemélyek számára bosszúság, akik egy ideig nem tudnak készpénzhez jutni, de komoly gazdasági kárt is okoz, cégének pedig tetemes költséget.

A vezető úgy érezte, példát kell statuálnia, meg kell válnia a kollégától. Eddig is mindig így történt, ezt várja el tőle a többi vezető is, de a lelke mélyén bizonytalan volt, helyesen dönt-e.
Bizonytalansága egyrészt arról szólt, mi az ő személyes felelőssége az ügyben, de létezett a lépésnek személyes vetülete is: e kollégával sok éven át dolgozott együtt jóban-rosszban, az illető sokgyerekes családapa, ráadásul egy nagyon tehetséges ember, akinek most a tudását is elveszíthetik.

Aznapi témánk tehát az volt, hogy végigbeszéltük, hogy mi hogyan történt, mi ment jól, mit tanult a helyzetből, mit kell másként csinálnia, hogy kevesebb hiba legyen és ha mégis bekövetkezik, reakciója nyomán ne vesszen el tudás. Kértem, meséljen részletesen arról, mivel is lenne elégedett, hogyan is nézne ki az a folyamat. Ahogy mondta, kirajzolódott előtte a saját megoldása, de rögtön le is intette magát, hogy ez csak álom, hiszen ebben a vállalatban ezt nem teheti meg. Itt az a szokás, hogy ilyen hibáért azonnal kirúgják az illetőt, kvázi meg sem várva a magyarázatot, már kísérik is az ajtóhoz a biztonsági őrök és veszik el a mobilját, laptopját. Sajnos nem volt ritka eset. Többször előfordult már, hogy azapró hibát elkövetők is eltitkolták vétküket, mert féltek a megtorlástól és így még nagyobb lett a baj.

Ezen eset kapcsán ügyfelem arról is mesélt, hogy cégüknél nincs igazi tudásmegosztás, a hibázás kultúrája nem elfogadott, nem merik vállalni az emberek, ha hibáztak. Félnek a megtorlástól, viszont így sok tanulási lehetőségtől is elesnek. Tudta, hogy egy fecskeként nem fogja tudni egyik napról a másikra megváltoztatni a vállalati kultúrát, de azzal is tisztában volt, hogy viszonylag nagy a ráhatása felsővezetőként a szervezetre, és annyira eltökélt, hogy el kell kezdenie kis lépésekkel a változtatást.

Azt mondta, ha igazán bátor lenne, az ideális megoldás az lenne, hogy legközelebb nem azonnali hatállyal távolítja el a hibázót, hanem felteszi neki a kérdést, mit választ: büntetést (írásbeli figyelmeztetés, kirúgás – a hiba szintjétől függően), vagy tudásmegosztást?
Utóbbi azzal jár, hogy vállalja a hibáját, aktívan részt vesz annak felgöngyölítésében, majd az érintettek körében (legyen szó néhány, vagy akár több száz emberről) „roadshow”-zza a tanulságokat, hogy mások ne kövessék el.

Sajnos, nem is kellett sokat várni a következő helyzetre, amikor ügyfelem kipróbálhatta a maga számára újonnan kitalált protokollt: pár héttel az említett ügy után adódott is egy ilyen.
Az egyik környező országban egy fél napra leállt az állami apparátus összes mobiltelefonja. Márpedig a politikusok a világon mindenütt nagyhatalmúak és nagyhangúak.
Azonnal intézkedni kellett. Megoldódott az ügy, majd a nyomozást követően a tanulságokat egy roadshow keretében megosztották.

Ezidőtájt jelent meg Carol Dweck Growth Mindset című könyve és Carol épp Budapesten tartott előadást, így elhívtam a coacheemat is, inspirálódjon. Megtette és a teljes felsővezetésnek vett belőle egy-egy példányt. Az első fecskét egyre többen követik. Újra nyár lett és egyre kevesebb a hiba és az azonnali kirúgás.

Komócsin Laura MCC esettanulmánya

Alkalmazott szervezetfejlesztési módszer áttekintése:

Javaslatunk:

Amennyiben szeretnél élni a lehetőséggel ingyenesen biztosítunk egy órás konzultációt growth mindset kapcsán. Keresd Bincze Bea kolléganőnket bea.bincze@businesscoach.hue-mail címen.
DIADAL SZERVEZETFEJLESZTÉS