
„Aki mentorál, vagyis tudást oszt meg, az kapcsolatot épít és erősít”
Beszélgetés Horváth Ritával, aki a Mentor Oscar-on egyéni kategóriában 2. helyezést ért el.
Thursday, February 21, 2019
Horváth Rita, Head of Talent, Capability & Engagement Vodafone, a Mentor Oscar-on egyéni kategóriában 2. helyezést ért el!
A Mentor Oscart minden évben azoknak a szervezeteknek és egyéneknek ítélik oda, akik a jelentős eredményeket értek el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében, felhasználásában a munkájuk során hazánkban.
Ritával beszélgettünk a díj kapcsán.
Mit szóltál, amikor megtudtad, hogy jelöltek?
Hadd kezdjem azzal, hogy nem tudtam róla! Közvetlen vezetőm, Zsuzsi (HR igazgató) és egy kisebb csapat szervezték meg, gyűjtötték össze az információkat a jelöléshez és ők nomináltak. Ez a legnagyobb titokban zajlott.
A naptáramban is úgy szerepelt ez az esemény, hogy Zsuzsival majd elmegyek valahová, de nem is kérdezősködtem – nem nagyon értem rá. Mikor odaértünk és láttam, hogy a Mentor Oscar az este témája, akkor azt hittem, hogy a nálunk működő mentorprogramokat – hiszen több szinten is működik – fogjuk majd nominálni. Miközben zajlott a program, Zsuzsi megsúgta nekem, hogy engem szólítanak majd. Na, akkor azt hittem, hogy leesek a székről. Nagyon meglepődtem és persze roppant jól is esett. Nem titok, hogy nagyon szeretem a munkámnak ezt a részét (is)! Másokat támogatni, segíteni, fejleszteni a az egyik legcsodálatosabb dolog. Látni azt, hogy az egyik nap még nem tudják és a másik nap már egyedül csinálják – szerintem fantasztikus! És hogy ezeket a dolgokat egy külsős zsűri is úgy gondolta, hogy díjazza, az egészen elképesztő élmény. Én kaptam a díjat, de ezzel azokat a programokat is elismerték, amiket jelenleg a Vodafone Magyarországnál „működtetünk”, valamint azt a filozófiát is, ami a teljes mentoring mögött van, amivel a vezetőképző programjainkat felépítettük az utóbbi másfél évben Solymár Dórával. Mert ez is része.
Hogy látod most a mentoringot a Vodafone-nál?
Most több szinten használunk mentoringot – egyrészt a céghez újonnan csatlakozó HLT tagoknál. Mentoringgal dolgozunk a Discover programunkban és más tehetség-programjainkban is, mint opcionális fejlesztési eszközzel. Valamint most a pénzügyi területen is elindult egy fókuszált fejlesztés, ahol a vezetők maguk nyúltak a mentoringhoz és lettek párok kialakítva.
Mikor 3 évvel ezelőtt megérkeztem a vállalathoz, akkor emlékszem, ez volt az első olyan program, aminek a vázlatát megörököltem és a kapcsolódó struktúrán azóta sem változtattunk, hiszen jól működik.
Az elmúlt 3 évben több vezetői csapatot is képeztünk már ki arra, hogyan használják a legjobban ezt a fejlesztési eszközt, ami alapvetően a tudás megosztásra és kapcsolatra épül (tipikusan) két ember között. A Vodafone egy nagyon erősen személyközi kultúra, ahol fontosak az emberi interakciók – ettől is olyan nagyon szerethető ez a cég a néha megjelenő káosz ellenére! Valamint szeretjük a gyors dolgokat – így szeretünk gyorsan tanulni is.
A mentoring egy személyközi interakcióra épülő gyors tanulási folyamat. Juj, de tankönyvszagú volt! De lehet, hogy ez a titka annak, hogy ezek jól működnek.
És megsúgom, még vagy 100 ilyen típusú kapcsolat él a cégen belül, csak lehet, nincs felcímkézve azzal, hogy most „mentoringolunk”.
Szerinted miért fontos a mentoring?
Elképesztő mennyiségű tudás van felhalmozva egy ekkora vállalaton belül. Lehet, hogy túlzásnak hangzik az, hogy kollektív szinten mindent tudunk, de ez így van! Ha minél több ponton tudunk egymáshoz kapcsolódni, egymás véleményét kikérni, tanácsát elfogadni, akkor abból nemcsak az egyén, de a teljes szervezet profitál – akár a szó legszorosabb értelmében, pénzügyileg is. Nem csak tanulunk ezzel, de sikeresebbek is lehetünk. Ne ragadjunk le a mentoringnál, és ne gondoljuk azt, hogy ez csak egy irányba működhet. Korábban, a Digitális Ninjákkal volt egy olyan kezdeményezésünk, ahol a Digitális Ninják (jellemzően Y generáció) a GMT tagokat mentorálták – ezt hívják reverse mentoring-nak. Mert van olyan tudás – például digitális tudás – amiben a jellemzően az X generációs felsővezetés nem annyira erős, és a fiatal, most a munka világába kikerülő kollégák sokkal otthonosabban mozognak. De ez ezernyi más területre igaz lehet! Én szívesen kérek tanácsot és segítséget kollégáktól, barátoktól olyan kérdésekben, amiben nem vagyok jártas. Ráadásul ez a csapatkohéziót is tudja erősíteni, egy felhatalmazó vezető szerepkörébe remekül beleillik.
Szóval, ha a mentoring egy személyközi interakcióra épülő gyors tanulási folyamat, és tanulni bárkitől tudunk, akkor a mentoring is lehet „bármilyen irányú” folyamat. A hangsúly a megosztáson és a tanuláson van!
Mit tud ebből profitálni egy Vodafone-os kolléga?
Ezt a kérdést is roppant egyszerűen látom. Aki mentorál, vagyis tudást oszt meg, az kapcsolatot épít és erősít. Aki kérdez, vagyis aki a mentee, az pedig gyorsan tud tanulni, anélkül, hogy el kellene mennie egy képzésre, arra várnia kelljen stb.
Vállalati szinten a kapcsolatok erősödése, a kollektív tudás megnyitása, valamint az egyéni és vállalati szintű gyorsabb fejlődés lehet, ami „létrejöhet”. Ehhez azonban merni kell kérdezni és segítséget kérni! Inkább azt látom nagyobb ugrásnak!
Jövőre nézve, tervezünk-e bármilyen változást a mentoringhoz kapcsolódóan?
Azt szokták mondani, hogy ha valami jól működik, akkor ne változtass rajta. (If it’s not broken, don’t fix it.) Mindenképp szeretnénk megtartani ezeket a programokat és támogatni azon vezetői kezdeményezéseket, ahol a mentoringot választják fejlesztési eszköznek!
Hagyj üzenetet