
2021. májusában írtam alá munkáltatómmal a partnerségi szerződést, amit hosszú kiválasztási folyamat előzött meg. Amikor aláírtam, az első reakcióm az öröm és a büszkeség volt. De azonnal eszembe jutott az a statisztika, hogy az amerikai elnöknek 100 napja volt, hogy bizonyítsa: rátermett a pozícióra. Egy új munkavállalónak – amerikai statisztikák szerint – átlag 90 napja van, hogy a kezdeti kihívásoknak megfeleljen, onnan várható el tőle, hogy ne vigye, hanem hozza a pénzt. A frissen kinevezett vezetők több mint fele nem teljesíti a vele szemben támasztott követelményeket és ennek elsősorban nem a szaktudás hiánya az oka. Sokkal inkább a vezetői tapasztalat hiánya, vagy a lassú reagálás okozza a problémákat.
Úgy döntöttem, hogy segítséget kérek. Ehhez pedig egy régről ismert, korábban már jól bevált szakkönyv után nyúltam, levettem a polcomról Michael Watkins: Az első 90 nap című könyvét. A 2009-ben minden idők 100 legjobb üzleti témájú könyvei közé beválogatott mű vezetői generációknak segít megtanulni a sikeres változáskezelést, hogyan vegyük fel a tempót egy új munkakörben, vagy, hogy mi a frissen felvett munkaerő szervezetbe való beillesztésének leghatékonyabb módja. Az elmúlt tíz évben a könyv folyamatosan ott volt a Harvard Business Review bestseller-listáján.
Michael Watkins felméréseket végzett és ebben a könyvben foglalta össze tapasztalatait, valamint adta közre saját modelljét, amelyben strukturálta mindazon kihívásokat és teendőket, amelyeket ebben az időszakban meg kell tenni.
Az első benyomás
Egy pozícióváltáskor, egy friss kinevezéskor a kollégák és a beosztottak, a vezető környezetében dolgozók kritikus szemmel figyelik az új vezető tevékenységét, gyorsan ítélkeznek. Ezt a megítélést később csak fáradságos munkával lehet átformálni. Egy új pozíció elfoglalásakor olyan képességeket kell elővennünk, amelyeket a megszokott helyzetekben nem használtunk. Leggyakoribb hiba, ha azt szeretné csinálni az ember új pozícióban, amit eddig csinált, úgy, ahogy eddig. Ez szinte mindig kudarchoz vezet, de minimum kudarcélményhez. Ami az egyik helyzetben működik, nem biztos, hogy egy másikban is fog és előfordul, hogy ez csak későn derül ki. Ezért fontos, hogy egy koherens rendszerben, lépéseinket tudatosan átgondolva tegyük meg az első lépéseket. Watkins szerint abba kell hagyni, amit eddig csináltunk és tudatosan újraépíteni stratégiánkat az új helyzethez alkalmazkodva.
Watkins szerint egy tranzíció számos csapdahelyzetet rejt magában, melyek könnyen kudarchoz vezethetnek. A jó hír az, hogy léteznek olyan szisztematikus módszerek, melyek alkalmazásával jelentősen csökkenthető a kudarc valószínűsége és növelhető a beilleszkedés sikeressége.
Az első 90 nap
A helyzetértékeléshez Watkins egy saját modellt dolgozott ki, a STARS modellt.
I. Meg kell vizsgálni a lehetséges szcenáriókat, amelybe belekerültünk
- Startup – vagyis felépítendő businessbe kerültünk
- Turnaround – vagyis a szakadék szélén egyensúlyozva kell a helyzetet menteni
- Accelerated growth – azaz gyors növekedési ütemet kell felvennünk és menedzselni
- Realignment – amikor újra kell szervezni egy korábban sikeres, de megfeneklett vállalatot, vagy ágazatot
- Sustaining success – itt a feladat fenntartani a sikeres pályát és továbbfejleszteni egységünket.
II. Az alábbi tanácsok megfogadásával lendületet nyerhetünk a sikeres beilleszkedés irányába.
- Készüljünk fel a helyzetre! – engedjük el előző szerepünket és vértezzük fel magunkat a következőre.
- Tanuljunk hatékonyan! – szerezzünk meg minél több, pozíciónkhoz releváns információt cégünkről.
- Készítsük el a helyzethez legjobban igazodó stratégiát!
- Azonosítsunk korai győzelmeket! – ezek növelik szavahihetőségünket és lendületet adnak.
- Alakítsunk ki rendszeres megbeszéléseket a fontos szereplőkkel!
- Ismerjük meg és hangoljuk össze tevékenységünket a szervezettel!
- Építsünk csapatot magunk köré!
- Szerezzünk szövetségeseket!
- Törekedjünk a kiegyensúlyozottságra!
Természetesen tegyük mindezt a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban!
Az első 90 nap meghatározó a vezetői munkában. Az elvárás óriási, hasonlóképpen a megfelelési vágy is. Kialakul egy benyomás, kirajzolódik egy kép, fontos döntések születnek.
Ha képes vagy támogatást kérni és/vagy elfogadni, nagyon sokat segíthetsz magadon az első 3 hónapban.
Egy coach segít neked:
- a vezetői szerep tisztázásában,
- saját magad (erősségeid, gyengeségeid) megismerésében,
- a hatékony tanulásban,
- a vállalati értékek, stratégia, a folyamatok megértésében,
- a személyes énmárka kialakításában,
- az asszertív kommunikációban,
- a kiegyensúlyozottság megőrzésében,
- a csapat felépítésében, kulcsemberek megtalálásában,
- és még számos nehéz helyzetben.
Szerző: Bedecs Andrea ACC
executive coach, tréner, tanácsadó